SAHABAT

Saturday, June 30, 2012

PUJANGGA SUFI

PUJANGGA SUFI 

Bukan Hak Aku , Hak Allah
Bukan Kata Aku, Kata Allah

Aku Dalam Aku , Dia Dalam Aku 
Dalam dia ada aku, dalam aku ada aku

Bersifat Tidak Wujud
Bersifat Bukan nyata Haq

Haq Dalam Kalamnya Nur Muhammad

Nur Muhammad Dalam Raganya Diri

Kenallah diri Mu kemudian Kenallah Aku, Apabila Sudah kenal akan aku maka binasalah kamu.

Apa itu alif?....tanpa alif tiada ba, ta ..fatehah dan segalanya... Belum mengenal Alif sudah mau mengaji fatehah... Macam mana huhu... 

Dari mengenal inilah insyallah perjalanan islam agama kita lebih teratur.. difahami dan dimengertikan...

---Pernah dengar kalimah pujangga sufi ini ?... ---

Nampak ringkas namun huraiannya masyallah... boleh buat buku teks sebuah bermukasurat lebih 10ribu helai. Jika belajar mengenal diri, perlu ada guru, guru nya mesti yang terpelajar, bukan kurang ajar... jangan mentafsir kalimat kalimat pujangga di atas mengikut nafsu, kelak binasa...lari akidah...

Ada lagi kalimat pujangga sufi yang lebih mendalam...nanti kita hurai sedikit demi sedikit dalam setiap bebelan tok... Kita berkongsi..mana tok salah boleh tegur... bagus tegur menegur...tapi jangan berbahas kerana berbahas itu haram dan boleh mengakibatkan perpecahan umat.


Pujangga di atas ialah apa yang selalu Tok dengar dari mulut para guru... Kalau nak kata Paham...tah...tok pun masih mengaji lagi.... Bub ni amat kompleks tau..bukan senang.... 


7 comments:

  1. Salam. Dlm makna pujangga Sufi ni. Dulu sy cuba nk berjinak2 dlm bab ni gak. Baru masuk satu hari guru dh meninggal. Hu hu.... Bkn... Sebenarnya sy yg meninggal kan pengajian. Guru tu atok sy sendiri. Bkn apa poning kepalo acik nk paham.

    ReplyDelete
  2. Itulah... sapo sapo yang pandai pandai tu..meh la kita berkongsi kat sini..boleh huraikan sikit sikit... Tok nak cakap lebih lebih pun takut salah nanti... lain perguruan kan lain fahaman... namun tujuannya tetap 1 jak...

    ReplyDelete
  3. Ingat kan nk sambung blajar balik tapi anak kocik2 payah nk tinggal kan. Dkt KL ni x tahu & x kenal guru. Yg berkupiah ramai lah. Hu hu hu.

    ReplyDelete
  4. Boleh tak nak berguru dengan tok bab ilmu menggenal diri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAk boleh tuan, sikit2 boleh lah..tok pun belum khatam ..masih banyak perlu dipelajari

      Delete
  5. as salam...tumpang mncelah...

    sudah puitis lg mendalam... ap tah lg mnghurai kan nya...byk kesinambungan nya amat tersurat lg tersirat...


    izin kn sy berkongsi... ada slh tlg tegur,sy msih mentah...
    perenggan ke tujuh dlm ayat di atas bg sy ia merujuk pada apa sebenar mksd atau lambang huruf2 hijaiyah...btl ke tok?? lau slh tlg tegur kn ea...

    dari dulu smpi skg,byk kekangan dlm penyebaran ilmu2 tasawuf...
    blh sy bertanyakn pd tok,adakah tok jgk memiliki buku hakikat insan 1985?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.